Система соціально-психологічного супроводу навчально-виховного процесу

СИСТЕМА СОЦІАЛЬНО - ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ
НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В НАВЧАЛЬНО – ВИХОВ
НИХ ЗАКЛАДАХ КРЕМЕНЧУЦЬКОГО РАЙОНУ
Система соціально-психологічного супроводу навчально-виховного процесу охоплює всі сфери існування дитини в соціумі:
1.     Соціально-психологічний супровід фізіологічного функціонування дитини та профілактика здорового способу життя, що включає в себе:
·        діагностику відношення до алкоголю та тютюну, «Вберегти від зла» (відношення до проблеми наркоманії),  вивчення статевої поведінки.  Всі ці дослідження носять лонгітюдний характер і охоплюють учнів 7-11 класів протягом 3-9 років.
·         Щорічно проводиться моніторинг захворюваності учнів 1-11 класів, вивчається інформація про наявність у дітей  захворювань сечо–статевої системи, серцево–судинної системи, шлунково–кишкового тракту, ендокринної системи, органів зору, органів дихання, ортопедичних, наявність вроджених вад та туберкульозу. Надаються рекомендації педагогічним працівникам щодо роботи з хронічно хворими учнями. Під постійним патронажем СПС знаходяться діти – інваліди та діти з особливими потребами.
·         Після кожного виду діагностики складаються, проходять експертизу,  затверджуються та запроваджуються корекційні, корекційно- розвивальні чи корекційно-відновлювальні програми для учнів, лекції, бесіди, ділові ігри, диспути, семінарські заняття для всіх учасників навчально-виховного процесу. Запроваджуються блоки з просвітницької програми сприяння здоровому способу життя «рівний-рівному» та програми «Діалог».Також існує тісна співпраця РЦППСР та районної лікарні щодо пропаганди здорового способу життя. В підпорядкуванні РЦППСР знаходиться районна психолого-медико-педагогічна консультація, яка опікується навчанням дітей, що потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку.
2.     Діагностика та розвиток мнемонічної сфери учня включає в себе діагностику інтелекту, інтелектуальної лабільності, напрямку здібностей та функціональних асиметрій мозку – це стандартній набір діагностичного інструментарію для вивчення обдарованих і здібних, важковиховуваних дітей та учнів з початковим рівнем навчальних досягнень.
·        Обовязково проводиться вивчення готовності до школи дітей підготовчих груп та першокласників. Подальша діагностика передбачає вивчення памяті, уваги, уяви, сприйняття, мислительних процесів та творчих здібностей.
·         Для учнів, що навчаються за програмою допоміжної школи та для дітей із зпр використовується набір методик, рекомендований ПМПК.
·         Результати стандартного діагностичного набору використовуються також для  психологічного забезпечення допрофільної підготовки і профільного навчання та в профорієнтаційній роботі.
·        Діяльність по корекції та розвитку мнемонічних процесів має декілька напрямків: а) розвиток вищих мислитель них процесів та творчих здібностей обдарованих учнів, підготовка їх до участі в олімпіадах, інтелектуальної гри «Дебати», захисті робіт в Малій академії наук; б)корекційно-розвивальна діяльність з учнями, що мають початковий рівень навчальних досягнень; в)вибіркова корекція окремих мнемонічних процесів за індивідуальними запитами, г)корекційно – розвивальна робота з дошкільниками та першокласниками, д)розвиток творчих здібностей дітей.
3.      «Я і світ» - це діагностично - корекційний комплекс, який включає в себе наступні напрямки соціально – психологічного супроводу:
·        вивчення та вплив на ціннісно-мотиваційну сферу учнів являє собою вивчення ціннісних орієнтацій та видів навчальної мотивації. А далі йде цілеспрямований вплив на одну з найважливіших душевних сфер особистості. Плануються родинні свята, години спілкування, виховні години, безпосередня і опосередкована робота з батьками та референтними групами, робота через педагогічних працівників та з педагогічними працівниками.
·        діагностика та корекція адаптаційних процесів складається з 3-х діагностично - корекційних програм: 1) готовність до навчання у школі та адаптація першокласників, 2)супровід адаптації 5-класників до нових умов навчання, 3) адаптація учнів 10 класів до профільного навчання. Гармонізація адаптаційного комплексу дитини та корекція дезадаптованої поведінки – це і є завданням соціально – психологічної служби.
·       дослідження «Зазирни в очі дитині» вивчає уявлення дитини про насилля та виявляє всі випадки насилля, які сталися з дитиною чи загрозу їх вчинення. Планується ознайомлення дітей з правами та обовязками, Конвенцією про права дітей, Конституцією України, цивільним та кримінальним кодексом, списком організацій, які опікуються правами дітей, оформляються куточки, бюлетні та інші форми візуальних інформаційних матеріалів, проводяться бесіди, дебати, ділові ігри, зустрічі з працівниками служби в справах дітей при районній державній адміністрації, кримінальної міліції в справах неповнолітніх, представниками органів місцевого самоврядування та громадських організацій, організовуються екскурсії в Кременчуцьку колонію для неповнолітніх злочинців тощо.
·        проводиться вивчення всіх видів шкільної тривожності з учнями 5-11 класів з метою гармонізації внутрішнього стану дитини та зовнішніх чинників, які впливають на комфортність перебування учня в школі. Проводиться відповідна робота з педагогічними кадрами, батьками та безпосередньо з дітьми.
·        профорієнтаційні дослідження допомагають учням зробити правильний вибір майбутньої професії та розробити стратегію подальшого життя.
4.     Робота з батьками  має декілька напрямків:
·                   надання дозволів на діагностику їх дітей у навчальному закладі,
·                   присутність батьків на діагностиці готовності дітей 1 класу до навчання у школі,
·                   анкетування батьків щодо особистості, проблем, здібностей їх дітей, відношення до навчально – виховного процесу у школі, де навчається їх дитина,
·                   участь у державно – громадському управлінні освітою,
·                   бесіди, лекції, ділові ігри, виступи на батьківських зборах та батьківських конференціях,
·                   організація виховних заходів по професійному орієнтуванню учнів,
організація виховних заходів по зміцненню родинних зв’язків, впливу сім’ї на ціннісні орієнтації та мотивацію до навчання.
5. Головним завданням соціальних педагогів є соціально-правовий захист  дітей.
6. Наступний напрямок діяльності психологічної служби охоплює роботу з педагогічними колективами навчальних закладів:
·        Практичні психологи є постійними членами атестаційних комісій. Вони проводять психологічне тестування вчителів, що атестуються та аналізують відвідані уроки.
·         Щорічно вже протягом 9 років проводиться моніторингове дослідження учительського рейтингу, яке дозволяє подивитися на педагогічного працівника очима учнів та являє собою кваліметричну оцінку діяльності педагогічних працівників і дає можливість прослідкувати, як пріоритетність вибору навчальних дисциплін, так і вплив на цей вибір особистого відношення до вчителів.
·        Також щорічно проводиться вивчення морально – психологічного клімату в педагогічних колективах. Корекція морально – психологічного клімату в загальноосвітніх навчальних закладах – одне з головних завдань соціально – психологічної служби. Застосовуються наступні форми і методи роботи: індивідуальні бесіди, індивідуальні консультації, практичні заняття, лекції, тренінгові заняття, бесіди з адміністраціями шкіл з кадрових питань.
·         В усіх школах району проводиться щомісячний постійно діючий соціально – психологічний семінар, робота якого планується на рік за запитами вчителів і входить до плану роботи кожного практичного психолога та соціального педагога.
·        Індивідуальні консультації педагогічних працівників проводяться після кожного виду діагностики як самого педагогічного працівника, так і дітей, яких він навчає.
·        Часто за результатами діагностики фахівці психологічної служби ініціюють прийняття управлінських рішень адміністраціями навчальних закладів.









Діагностика вчителів, що атестуються


Радиальная диаграмма

Крім загальних районних напрямків діяльності психологічної служби, що відображені у циклограмі соціально – психологічного супроводу навчально – виховного процесу району, кожен соціальний педагог та практичний психолог має свій набір пріоритетних напрямків роботи в навчальному закладі і є консультантом з теоретичного обґрунтування та практичного втілення цих напрямків для своїх колег.
 Оскільки циклограма охоплює основні напрямки діяльності соціально – психологічної служби системи освіти України, які відображені у Стратегії розвитку психологічної служби до 2010 року, вона є обов’язковою для виконання. Крім напрямків діяльності, визначених Стратегією розвитку психологічної служби України та Стратегією розвитку психологічної служби Полтавської області в Кременчуцькому районі започатковані та втілюються окремі види діагностично – корекційної роботи, які  більш повно охоплюють систему соціально – психологічного супроводу навчально – виховного процесу, всі вони відображені у циклограмі роботи Кременчуцької соціально – психологічної служби.
Таким чином, відділ освіти має досить повну інформацію про основні аспекти психологічного та соціального стану учнівського контингенту та педагогічних працівників. Це, в свою чергу, дає можливість корекційну роботу та соціально – психологічну допомогу надавати  адресно та за потребою. Слід зазначити, що районна атестаційна комісія має змогу працювати більш продуктивно та принципово.
                    7.Звязки з громадськістю у фахівців ПС мають системний характер:
·        Постійний обмін інформацією з кримінальною міліцією в справах неповнолітніх та службою в справах дітей районної державної адміністрації.
·        Участь у роботі органів місцевого самоврядування, а саме, виконкомах сільських рад, опікунських радах при сільських радах.
·        Співпраця з районним притулком  для неповнолітніх «Пролісок».
·        Співпраця з центральною районною лікарнею, управлінням праці і соціального захисту населення, районним управлінням пенсійного фонду.
·        Звернення до депутатського корпусу, громадських організацій, підприємств, бізнесменів з питань соціально – правового захисту дітей.

·        Соціальний педагог повинен бути поінформований та впливати на позитивні та негативні соціальні явища в мікрорайоні школи.


Система
 соціально – педагогічного супроводу
навчально – виховного процесу в знз
Кременчуцького району

В Кременчуцькому районі, єдиному сільському районі в Україні в кожному навчальному закладі введено посади соціальних педагогів. На базі району діє обласна спеціальна дослідницька група «Співпраця практичного психолога і соціального педагога».
Система соціально – педагогічного супроводу навчально – виховного процесу в ЗНЗ Кременчуцького району являє собою цілісний комплекс, який запроваджено у 2005-2006 навчальному році і являє собою безперервний цілісний процес.
1.     Згідно з листом МОН України від 27.08.2000 року №1/0-3529
(Інформаційний збірник МОН України №20 за 2000 рік), наказу МОН України №20 від 19.10.2001 року №691 сп має наступну документацію:
·        нормативно – правову (Положення про діяльність психологічної служби України, постанови Верховної ради України, Кабінету Міністрів України, накази, розпорядження МОН України, управління освіти і науки ОДА, відділу освіти РДА, посадову інструкцію;.
·        навчально – методичну( підручники, посібники, збірники методичних рекомендацій, навчальні програми ( плани), фахові періодичні видання тощо);
·        довідково – інформаційну (матеріали науково – практичних семінарів, нарад, тематичні буклети, виступи на педагогічних радах, батьківських зборах, навчально – тематичні плани роботи з батьками, графік роботи тощо);
·        обліково – статистичну (річний план роботи, форми статистичної звітності встановленого зразка, журнал щоденного обліку роботи);
·        для службового користування (протоколи індивідуальних консультацій, журнал проведення корекційно – відновлювальної та розвивальної роботи, журнал аналізу уроків, матеріали психолого – педагогічних консиліумів, індивідуальні картки соціально – педагогічного діагностування, а саме: сиріт, напівсиріт та позбавлених батьківського піклування; обдарованих учнів, важковиховуваних дітей, учнів з особливими потребами).
2. СП здійснює діагностичну діяльність шляхом спостереження, бесід, соціологічного та соціально - педагогічного анкетування з метою вивчення та оцінки діяльності та розвитку учнів, мікроклімату класу чи референтної групи, шкільного колективу, неформальних молодіжних об’єднань; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу в мікрорайоні та джерела негативного впливу на дітей і підлітків.
 В Кременчуцькому районі централізовано проводяться наступні соціологічні дослідження:
·        соціометричне дослідження класних колективів – вересень,
·        соціологічне дослідження проведення вільного часу учнями ЗНЗ – жовтень,
·        соціологічне дослідження пріоритетності перегляду телепередач – жовтень,
·        вивчення рівня психо – соматичних захворювань – листопад,
·        соціологічне дослідження відношення учнів до тютюну і алкоголю – листопад,
·        профорієнтаційні соціально – психологічне дослідження в 9 класах ЗНЗ – грудень,
·        профорієнтаційні соціально – психологічні дослідження в 11 класах ЗНЗ – січень,
·        соціологічне дослідження ціннісних орієнтацій учнів – лютий,
·        соціологічне дослідження статевої поведінки учнів – березень,
·        соціологічне дослідження «Зазирни в очі дитині» щодо всіх видів насилля над дітьми – квітень.
Крім вказаних видів діагностичних обстежень в річний план СП можуть бути включені соціологічні дослідження за запитом адміністрації чи педагогічного колективу навчального закладу, спрямовані на виявлення соціально – педагогічних причин, що лежать в основі негативних явищ і тенденцій, які існують у школі; вивчення суспільної думки учнів, батьків та педагогів з різних питань шкільного життя.
3. СП прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня чи групи, прогнозує результат навчально – виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості:
·        комплексне соціально – психологічне прогнозування функціонування учнівських колективів – травень,
·        соціально – психологічний моніторинг якості освіти в ЗНЗ – травень,
·        прогнозування соціально – психологічного розвитку учнів – протягом року.
4. СП здійснює соціально – педагогічну профілактичну діяльність, яка спрямована на розвиток умінь і формування навичок орієнтації в складній системі соціальних взаємин. СП переконує учнів в доцільності дотримання соціально – значимих норм та правил поведінки, сприяє попередженню негативних явищ в учнівському середовищі.  Профілактика реалізується шляхом ознайомлення дітей зі своїми правами та обов’язками, нормами соціально значущої діяльності та поведінки. Саме на СП покладається інформування дітей про правові документи, в яких встановлюються норми і гарантії розвитку особистості, рівень освіти, соціального захисту та забезпечення. В рамках даного напрямку СП проводить заходи щодо профілактики негативних наслідків протиправних дій, зневаги здорового способу життя, відмови від культурного проведення дозвілля. Досить важливою складовою профілактичної роботи є профорієнтація учнів, ознайомлення їх з можливостями подальшого працевлаштування чи навчання та орієнтації на актуальні на ринку праці спеціальності та професії.
5. СП займається соціально – педагогічною реабілітацією. Зміст її полягає в реконструкції соціально – культурного оточення дитини й активізації соціально – культурних та соціально – педагогічних функцій конкретної особистості. Реконструкція соціально – культурного оточення дітей означає реорганізацію спілкування та дозвілля. Серед розповсюджених форм роботи – клуби спілкування, зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, години спілкування, тренінги з розвитку комунікативних умінь, реалізація просвітницької програми сприяння здоровому способу життя «рівний – рівному», інформаційно - просвітницької програми «Діалог», просвітницької програми «Твій вибір – життєвий успіх»  тощо. Активізація соціально – культурних та соціально – педагогічних функцій особистості передбачає виявлення потреб, інтересів, нахилів дитини, її ціннісних орієнтацій, мотивації до навчання  залучення її до системи безпосередніх взаємовідносин із широким колом людей, що сприятиме збагаченню індивідуального досвіду особистості, її сомоактуалізації та самореалізації. Ця робота має на меті розвиток дитячої ініціативи шляхом створення дитячих організацій, гуртків, секцій,  психологічних театрів, проведення акцій, тематичних фотовиставок, КВК, конкурсів та інше.
6. Просвітницька діяльність СП націлена на підвищення загальнокультурного рівня дитини, розвиток її соціальної активності й навчання методам самозахисту та виживання в сучасних умовах. У рамках просвітницької роботи СП проводить спільно з пп. тренінги цілепокладання, курси чи факультативи з основ етики та психології сімейного життя, людинознавства, самопізнання, тематичні «круглі столи», диспути, дебати, ділові ігри, програвання ситуацій тощо. СП сприяє підвищенню педагогічної культури вчителів та батьків щодо актуальних питань соціально – психологічного розвитку дітей.
7. Головним завданням консультування, як виду соціально – педагогічної діяльності, є сприяння дитині в орієнтуванні у складній системі соціальних взаємин при вирішенні особистих проблем. СП дає рекомендації (поради) учням, батькам, педагогічним працівникам, посадовим особам з питань соціальної педагогіки, надає необхідну інформаційну допомогу дитячим, молодіжним об’єднанням, учням, які знаходяться в складних життєвих обставинах.
8. СП виконує захисну функцію:
·        забезпечує  дотримання норм охорони захисту прав дітей і підлітків, представляє їх інтереси у різноманітних інстанціях (службі у справах дітей, кримінальній міліції в справах неповнолітніх, суді, органах місцевого самоврядування тощо),
·         бере участь з правом дорадчого голосу в засіданнях ради школи, педагогічного колективу, методичних об’єднань, опікунської чи піклувальної ради школи, штабу профілактики правопорушень та бездоглядності.
9. Соціально – перетворювальна діяльність СП полягає у наданні соціальних послуг, спрямованих на задоволення соціальних потреб учнівської молоді, здійсненні соціально – педагогічного супроводу навчально – виховного процесу, соціально – педагогічного патронажу соціально незахищених категорій дітей, соціального захисту всіх дітей,  сприянні соціальному і професійному визначенні особистості та соціальній адаптації учнів.
10. СП виконує організаційну діяльність, а саме:
·        Координує діяльність і взаємодію усіх суб’єктів соціального виховання, сприяє соціально корисній діяльності дітей і підлітків, формує демократичну систему взаємостосунків у підлітковому середовищі, а також серед дітей і дорослих;
·        Сприяє розкриттю здібностей, обдарувань і талантів вихованців через їх участь у науковій, технічній, художній, спортивній діяльності. Залучає громадські організації, творчі спілки, окремих громадян тощо до культурно – просвітницької, профілактично – виховної, спортивно – оздоровчої та інших видів роботи.
·        Виконує допоміжні види робіт, які організаційно забезпечують виконання заходів: підготовка (розробка) навчальних, корекційних, розвивальних, відновлювальних та інформаційних програм; підготовка та аналітична інтерпретація соціологічних та соціально – педагогічних обстежень, підготовка соціально – педагогічного інструментарію; створення картотек на різні соціально – педагогічні групи учнів; створення соціального паспорта навчально – виховного закладу; налагоджує співпрацю з установами та організаціями з метою надання соціальної допомоги вихованцям закладу.
11. СП надає соціально – педагогічну допомогу кожній особистості у вирішенні соціально зумовлених педагогічних і психологічних проблем, аналізує взаємозалежність між цими проблемами і відповідними соціальними чинниками; виступає партнером у мобілізації джерел соціально – педагогічної і психологічної підтримки; є посередником між дитиною і вчителями, обслуговуючим персоналом і адміністрацією, іншими організаціями, установами, що причетні до вирішення проблем дитини; працює з дітьми, які зазнали сексуального насильства чи впливу деструктивних релігійних сект.



                       Система соціально – педагогічного супроводу
Учнів з девіантною, делінквентною та адиктивною поведінкою і функціонально  неспроможних сімей Кременчуцького району

Система соціально – педагогічного супроводу учнів з девіантною, делінквентною і адиктивною поведінкою та функціонально неспроможних сімей Кременчуцького району це цілісний комплекс, який запроваджено у 2005-2006 навчальному році і являє собою безперервний  процес.
1.     Згідно з листом МОН України від 27.08.2000 року №1/0-3529 ( Інформаційний збірник МОН України №20 за 2000 рік), наказу МОН України №20 від 19.10.2001 року №691 сп повинен мати наступну документацію:
·        нормативно – правову (Положення про діяльність психологічної служби України, постанови Верховної ради України, Кабінету Міністрів України, накази, розпорядження МОН України, управління освіти і науки ОДА, відділу освіти РДА, посадову інструкцію;.
·        навчально – методичну( підручники, посібники, збірники методичних рекомендацій, навчальні програми ( плани), фахові періодичні видання тощо);
·        довідково – інформаційну (матеріали науково – практичних семінарів, нарад, тематичні буклети, виступи на педагогічних радах, батьківських зборах, навчально – тематичні плани роботи з батьками, графік роботи тощо);
·        обліково – статистичну (річний план роботи, форми статистичної звітності встановленого зразка, журнал щоденного обліку роботи);
·        для службового користування (протоколи індивідуальних консультацій, журнал проведення корекційно – відновлювальної та розвивальної роботи, журнал аналізу уроків, матеріали психолого – педагогічних консиліумів, індивідуальні картки соціально – педагогічного діагностування, а саме: сиріт, напівсиріт та позбавлених батьківського піклування; обдарованих учнів, важковиховуваних дітей, учнів з особливими потребами останнім часом введено облік учнів, схильних до пропусків уроків та функціонально неспроможних сімей). Дуже часто  окремі учні належать до декількох категорій.
2.               Сп здійснює діагностичну діяльність шляхом спостереження, бесід, соціологічного та соціально - педагогічного анкетування з метою вивчення та оцінки діяльності та розвитку учнів, мікроклімату класу чи референтної групи, шкільного колективу, неформальних молодіжних об’єднань; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу в мікрорайоні та джерела негативного впливу на дітей і підлітків.
 В Кременчуцькому районі централізовано проводяться наступні соціологічні дослідження:
·        соціометричне дослідження класних колективів – вересень,
·        соціологічне дослідження проведення вільного часу учнями ЗНЗ – жовтень,
·        соціологічне дослідження пріоритетності перегляду телепередач – жовтень,
·        вивчення рівня психо – соматичних захворювань – листопад,
·        соціологічне дослідження відношення учнів до тютюну і алкоголю – листопад,
·        профорієнтаційні соціально – психологічне дослідження в 9 класах ЗНЗ – грудень,
·        профорієнтаційні соціально – психологічні дослідження в 11 класах ЗНЗ – січень,
·        соціологічне дослідження ціннісних орієнтацій учнів – лютий,
·        соціологічне дослідження статевої поведінки учнів – березень,
·        соціологічне дослідження «Зазирни в очі дитині» щодо всіх видів насилля над дітьми – квітень.
Крім вказаних видів діагностичних обстежень в річний план сп можуть бути включені соціологічні дослідження за запитом адміністрації чи педагогічного колективу навчального закладу, спрямовані на виявлення соціально – педагогічних причин, що лежать в основі негативних явищ і тенденцій, які існують у школі; вивчення суспільної думки учнів, батьків та педагогів з різних питань шкільного життя.
3. Сп прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня чи групи, прогнозує результат навчально – виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості:
·комплексне соціально – психологічне прогнозування                                                                                                                                                       функціонування учнівських колективів – травень,
·        соціально – психологічний моніторинг якості освіти в ЗНЗ – травень,
·        прогнозування соціально – психологічного розвитку учнів – протягом року.
4. Сп здійснює соціально – педагогічну профілактичну діяльність, яка спрямована на розвиток умінь і формування навичок орієнтації в складній системі соціальних взаємин. Сп переконує учнів в доцільності дотримання соціально – значимих норм та правил поведінки, сприяє попередженню негативних явищ в учнівському середовищі.  Профілактика реалізується шляхом ознайомлення дітей зі своїми правами та обов’язками, нормами соціально значущої діяльності та поведінки. Саме на сп покладається інформування дітей про правові документи, в яких встановлюються норми і гарантії розвитку особистості, рівень освіти, соціального захисту та забезпечення. В рамках даного напрямку сп проводить заходи щодо профілактики негативних наслідків протиправних дій, зневаги здорового способу життя, відмови від культурного проведення дозвілля. Досить важливою складовою профілактичної роботи є профорієнтація учнів, ознайомлення їх з можливостями подальшого працевлаштування чи навчання та орієнтації на актуальні на ринку праці спеціальності та професії.
5. Сп займається соціально – педагогічною реабілітацією. Зміст її полягає в реконструкції соціально – культурного оточення дитини й активізації соціально – культурних та соціально – педагогічних функцій конкретної особистості. Реконструкція соціально – культурного оточення дітей означає реорганізацію спілкування та дозвілля. Серед розповсюджених форм роботи – клуби спілкування, зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, години спілкування, тренінги з розвитку комунікативних умінь, реалізація просвітницької програми сприяння здоровому способу життя «рівний – рівному», інформаційно - просвітницької програми «Діалог», просвітницької програми «Твій вибір – життєвий успіх»  тощо. Активізація соціально – культурних та соціально – педагогічних функцій особистості передбачає виявлення потреб, інтересів, нахилів дитини, її ціннісних орієнтацій, мотивації до навчання  залучення її до системи безпосередніх взаємовідносин із широким колом людей, що сприятиме збагаченню індивідуального досвіду особистості, її сомоактуалізації та самореалізації. Ця робота має на меті розвиток дитячої ініціативи шляхом створення дитячих організацій, гуртків, секцій,  психологічних театрів, проведення акцій, тематичних фотовиставок, КВК, конкурсів та інше.
6. Просвітницька діяльність сп націлена на підвищення загальнокультурного рівня дитини, розвиток її соціальної активності й навчання методам самозахисту та виживання в сучасних умовах. У рамках просвітницької роботи сп проводить спільно з пп. тренінги цілепокладання, курси чи факультативи з основ етики та психології сімейного життя, людинознавства, самопізнання, тематичні «круглі столи», диспути, дебати, ділові ігри, програвання ситуацій тощо. Сп сприяє підвищенню педагогічної культури вчителів та батьків щодо актуальних питань соціально – психологічного розвитку дітей.
7. Головним завданням консультування, як виду соціально – педагогічної діяльності, є сприяння дитині в орієнтуванні у складній системі соціальних взаємин при вирішенні особистих проблем. Сп дає рекомендації (поради) учням, батькам, педагогічним працівникам, посадовим особам з питань соціальної педагогіки, надає необхідну інформаційну допомогу дитячим, молодіжним об’єднанням, учням, які знаходяться в складних життєвих обставинах.
8. Сп виконує захисну функцію:
·        забезпечує  дотримання норм охорони захисту прав дітей і підлітків, представляє їх інтереси у різноманітних інстанціях (службі у справах дітей, кримінальній міліції в справах неповнолітніх, суді, органах місцевого самоврядування тощо),
·         бере участь з правом дорадчого голосу в засіданнях ради школи, педагогічного колективу, методичних об’єднань, опікунської чи піклувальної ради школи, штабу профілактики правопорушень та бездоглядності.
9. Соціально – перетворювальна діяльність сп полягає у наданні соціальних послуг, спрямованих на задоволення соціальних потреб учнівської молоді, здійсненні соціально – педагогічного супроводу навчально – виховного процесу, соціально – педагогічного патронажу соціально незахищених категорій дітей, сприянні соціальному і професійному визначенні особистості та соціальній адаптації учнів.
10. Сп виконує організаційну діяльність, а саме:
·        Координує діяльність і взаємодію усіх суб’єктів соціального виховання, сприяє соціально корисній діяльності дітей і підлітків, формує демократичну систему взаємостосунків у підлітковому середовищі, а також серед дітей і дорослих;
·        Сприяє розкриттю здібностей, обдарувань і талантів вихованців через їх участь у науковій, технічній, художній, спортивній діяльності. Залучає громадські організації, творчі спілки, окремих громадян тощо до культурно – просвітницької, профілактично – виховної, спортивно – оздоровчої та інших видів роботи.
·        Виконує допоміжні види робіт, які організаційно забезпечують виконання заходів: підготовка (розробка) навчальних, корекційних, розвивальних, відновлювальних та інформаційних програм; підготовка та аналітична інтерпретація соціологічних та соціально – педагогічних обстежень, підготовка соціально – педагогічного інструментарію; створення картотек на різні соціально – педагогічні групи учнів; створення соціального паспорта навчально – виховного закладу; налагоджує співпрацю з установами та організаціями з метою надання соціальної допомоги вихованцям закладу.
11. Сп надає соціально – педагогічну допомогу кожній особистості у вирішенні соціально зумовлених педагогічних і психологічних проблем, аналізує взаємозалежність між цими проблемами і відповідними соціальними чинниками; виступає партнером у мобілізації джерел соціально – педагогічної і психологічної підтримки; є посередником між дитиною і вчителями, обслуговуючим персоналом і адміністрацією, іншими організаціями, установами, що причетні до вирішення проблем дитини; працює з дітьми, які зазнали сексуального насильства чи впливу деструктивних релігійних сект.
12. Сп на правах дорадчого голосу бере участь у роботі органів державно – громадського управління освітою, а саме: учнівського самоврядування, ради школи, батьківського комітету, штабу профілактики правопорушень та бездоглядності, піклувальної ради школи тощо.


  

Немає коментарів:

Дописати коментар